Zespół napięcia przedmiesiączkowego – 4 najczęstsze objawy.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego – 4 najczęstsze objawy

Zespół napięcia przedmiesiączkowego – czyli PMS – pojawia się u wielu kobiet kilka-kilkanaście dni przed miesiączką i zwykle ustępuje na jej początku. Szacuje się, że temu nieprzyjemnemu stanowi może towarzyszyć aż… 150 różnych objawów! U każdej kobiety przebiega więc trochę inaczej. Poznaj 4 najczęstsze objawy PMS!

 

1. Objawy emocjonalne: zmiany nastrojów, rozdrażnienie, płacz…

Niestabilność emocjonalna wiąże się ze zmianami hormonalnymi i najczęściej obejmuje zmęczenie, rozdrażnienie, nerwowość, smutek czy nawet ataki płaczu. U wielu kobiet spada również samoocena. Przed okresem możesz być też bardziej zestresowana, denerwować się nawet tym, co zwykle przyjmujesz spokojnie i mieć problemy z koncentracją.

Zobacz też: Cykl miesiączkowy – na czym polega?

2. Problemy żołądkowo-jelitowe

Zespół napięcia przedmiesiączkowego często wiąże się też z kłopotami gastrycznymi. Bolesne wzdęcia, nieprzyjemne zaparcia (lub wręcz przeciwnie – biegunki), mdłości czy nawet wymioty… Niestety również te objawy mogą towarzyszyć Ci kilka dni przed menstruacją.

3. Zatrzymywanie wody

Zdrowo się odżywiasz, uprawiasz sport, a mimo to przed okresem waga pokazuje kilka kilogramów więcej? To zatrzymywanie wody w organizmie. Prawdopodobnie odczuwasz też obrzęki nóg, kostek i palców u rąk, masz trochę powiększone piersi i towarzyszy Ci uczucie ciężkości. Aby sobie pomóc, unikaj nadmiaru soli i postaw na dietę bogatą w potas. Najlepiej zrezygnuj też z alkoholu.

Dowiedz się więcej: 6 najczęstszych powodów zatrzymania miesiączki.

4. Objawy bólowe

Przed miesiączką niektóre kobiety skarżą się na różnego rodzaju dolegliwości bólowe. Od bóli głowy – nawet migrenowych, przez bóle pleców i ud, po bóle stawów (mimo braku kontuzji). Warto więc dużo odpoczywać i się relaksować, a jeśli dasz radę – postawić na lekką aktywność fizyczną (basen, joga).

5. Zespół napięcia przedmiesiączkowego – zachcianki

Kilka dni przed miesiączką nie możesz powstrzymać ochoty na słodycze, chipsy czy niezdrowe przekąski? Masz znacznie większy apetyt niż zwykle i wciąż towarzyszy Ci uczucie głodu? Spokojnie, to dotyczy wielu kobiet! Kilka cukierków czy kostek czekolady nie zaszkodzi, ale pamiętaj, żeby jednak zachować umiar. Niezdrowe przekąski nie tylko odbiją się na Twojej sylwetce i wyglądzie, ale przede wszystkim zdrowiu!

Zespół napięcia przedmiesiączkowego – 4 najczęstsze objawy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Nasi partnerzy