5 rzeczy, o które powinien zadbać mężczyzna przed ciążą

5 rzeczy, o które powinien zadbać mężczyzna przed ciążą

Aktualizacja 20 kwietnia 2018 r.

Przygotowanie mężczyzny do ciąży wciąż nie jest tak popularnym tematem, jak działania podejmowane przez kobiety… Tymczasem jakość nasienia ma ogromne znaczenie w staraniach o dziecko! Jak można ją poprawić i co zrobić, żeby – będąc mężczyzną – dobrze przygotować się do poczęcia malucha?

Dieta mężczyzny przed ciążą
Ważna aktywność fizyczna
Rezygnacja z nałogów
Sprawdzenie stanu zdrowia
Zmniejszenie stresu

1. Witaminy i minerały mogą poprawiać płodność

Bardzo ważna jest zdrowia i zbilansowana dieta, jednak przed ciążą warto jeszcze bliżej przyjrzeć się temu, co przyszły tata kładzie na talerzu. Niektóre witaminy i minerały korzystnie wpływają na płodność i jakość nasienia, dlatego dobrze wzbogacić dietę właśnie o nie. Jakie substancje są szczególnie ważne podczas planowania ciąży?

  • witamina E (wpływa ochronnie na plemniki, zwiększa ich żywotność, poprawia potencję): oleje roślinne, orzechy, nasiona słonecznika, pestki dyni.
  • witamina C (wpływa ochronnie na plemniki oraz ich ruchliwość): papryka, kiszonki, truskawki, porzeczki, pomidory, cytrusy.
  • witamina D (poprawia ruchliwość plemników, wpływa na gospodarkę hormonalną): ryby (szczególnie węgorz, śledź, pstrąg i łosoś), jaja, przetwory mleczne.
  • cynk (wiąże się z produkcją testosteronu, poprawia ilość nasienia i ruchliwość plemników, poprawia libido, wpływa ochronnie na plemniki): otręby pszenne, pestki dyni, kakao, mięso.
  • selen (poprawia ilość nasienia i jego jakość, wzmaga produkcję testosteronu, poprawia libido): orzechy brazylijskie, czosnek, kukurydza, rośliny strączkowe.

2. Przygotowanie mężczyzny do ciąży: aktywność fizyczna

Badania wykazały, że mężczyźni ćwiczący powyżej 15 godzin tygodniowo mają aż 73% więcej plemników niż ci, którzy ćwiczą poniżej 5 godzin. Z kolei mężczyźni oglądający TV powyżej 20 godzin na tydzień mają ich o 44% mniej od tych, którzy nie korzystają z tej rozrywki [1].

To ogromne różnice, prawda? Aktywność fizyczna nie tylko poprawia ogólną wydolność organizmu, pozwala cieszyć się szczupłą sylwetką i zmniejsza ryzyko wystąpienia nadwagi czy otyłości, ale wpływa też na zwiększenie produkcji testosteronu.

Ciekawy artykuł: Niepłodność męska – przyczyny, diagnostyka i leczenie

3. Przyszły tata powinien unikać używek

Alkohol, papierosy, śmieciowe jedzenie… To wszystko obniża płodność i niekorzystnie wpływa na funkcje seksualne u mężczyzn. W jaki sposób?

Spożywanie alkoholu może odbijać się na jakości nasienia (obniżając ilość plemników i ich szybkość) oraz powodować spadek stężenia testosteronu i problemy z erekcją czy libido. Również papierosy wpływają na stan nasienia: zmniejszając o ponad 20% liczbę plemników i o ponad 10% ich ruchliwość!

Nawet bierne palenie może ponadto zmniejszać płodność kobiety, dlatego przyszli rodzice powinni z tego nałogu bezwzględnie zrezygnować.

4. Badania przed ciążą dla mężczyzny

Przed ciążą wykonuje się badania podstawowe (morfologia krwi, badanie moczu), analizę poziomu hormonów, badania nasienia i badania genetyczne (np. badanie kariotypu, badanie w kierunku celiakii).

Niepłodność, zanik libido i impotencja to jedne z częstych objawów hemochromatozy pierwotnej, która powoduje nadmierne gromadzenie się żelaza w organizmie. Właściwa diagnoza i szybko wprowadzone leczenie (przed 40. rokiem życia) dają szansę na cofnięcie objawów związanych z zaburzeniami funkcji seksualnych [2].

Niepłodność męska odpowiada za 40% wszystkich przypadków problemów z zajściem w ciążę. Drugie 40% to niepłodność kobieca, a pozostałe 20% – u obojga partnerów lub niewyjaśniona. Warto więc, aby przyszły tata kompleksowo przebadał swoje zdrowie już na etapie planowania ciąży. Odpowiednie badania pozwolą sprawdzić, czy u mężczyzny nie występują kłopoty zdrowotne mogące przyczyniać się do problemów z płodnością.

5. Stres? Przed ciążą warto go unikać

Życie w pośpiechu, nerwy związane z pracą czy różnego rodzaju problemy niestety nie sprzyjają poczęciu dziecka. Stres wpływa nie tylko na samopoczucie i dobry sen, ale też na płodność, powodując wahania hormonalne. Warto więc chociaż trochę się zrelaksować, np. wprowadzając regularną aktywność fizyczną.

Przyszły tata powinien też zdać sobie sprawę, jak zmieni się jego życie po przyjściu dziecka na świat. Emocjonalne i psychiczne przygotowanie mężczyzny do ciąży i narodzin również jest bardzo ważne!

Zobacz też: 8 mitów na temat płodności


[1] Gaskins A. J. i wsp., Physical activity and television watching in relation to semen quality in young men, “British Medical Journal”, 2012.

[2] R. Osta, N. Grandpre, N. Monnin, J. Hubert, I. Koscinski, Hypogonadotropic hypogonadism in men with hereditary hemochromatosis, “Basic and Clinical Andrology” 2017, 27:13.


Ten artykuł jest chroniony prawami autorskimi. Niedopuszczalne jest zwielokrotnianie, modyfikowanie, publiczne odtwarzanie i / lub udostępnianie Serwisu, jego części, materiałów w nim zamieszczonych i / lub ich części, za wyjątkiem przypadków wskazanych w obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Nasi partnerzy

Więcej w planowanie ciąży, płodność
mity na temat płodności
8 mitów na temat płodności

Aby zajść w ciążę, trzeba uprawiać dużo seksu… Za drugim razem łatwiej zajść w ciążę… To tylko niektóre mity na

Zamknij