Dieta, aktywność fizyczna i suplementacja przed ciążą Przeskocz do treści

Dieta, aktywność fizyczna i suplementacja przed ciążą

Jeśli planujemy w przyszłości macierzyństwo, to powinniśmy do niego odpowiednio przygotować nasze ciało. Pomoże nam w tym odpowiednia dieta, aktywność fizyczna i suplementacja przed ciążą. Zdrowe nawyki najlepiej wdrożyć jak najwcześniej, ale maksymalnie na 3 miesiące przed rozpoczęciem starań o dziecko.

Spis treści:

  1. Dieta przed ciążą
  2. Suplementacja przed ciążą

Dieta przed ciążą

Prekoncepcja, to czas przygotowywania się do zajścia w ciążę. W tym okresie nie można pominąć zdrowego odżywiania. Posiłki przyszłej mamy powinny być odpowiednio zbilansowane pod kątem składników odżywczych. Pomocne będzie w tym urozmaicanie sobie diety. Posiłki powinny być różnorodne i nie powtarzać się zbyt często na przestrzeni tygodnia.

Przygotowując się do ciąży, warto zadbać także o regularne jedzenie posiłków. Kobieta powinna jeść 4-5 posiłków co około 3-4 godziny. Pierwszy posiłek warto zjadać chwilę po przebudzeniu, a ostatni około 2 godzin przed snem.

Przyszła mama musi zadbać także o umiarkowanie. Ograniczyć trzeba szczególnie ilość soli, produktów białkowych np. mięsa czy ryb oraz tłuszczów w diecie. Umiarkowanie nie powinno być stosowane jedynie w stosunku do jedzonych warzyw.

W okresie prekoncepcji należy także unikać niektórych produktów. Z diety przede wszystkim należy wyeliminować alkohol, żywność wysoko przetworzoną oraz produkty z cukrami prostymi w składzie.

W diecie przed ciążą musi znaleźć się również miejsce na wypijanie odpowiedniej ilości wody. Kobieta planująca macierzyństwo powinna jej wypijać około 1,5-2l dziennie.

Suplementacja przed ciążą

Przyszła mama podczas przygotowań o ciąży nie powinna zapominać o suplementacji. Musi ona przede wszystkim zacząć przyjmować kwas foliowy przynajmniej na 3 miesiące przed ciążą. Niedobór kwasu foliowego może powodować ciężkie wady wrodzone u dziecka np. wodogłowie czy rozszczep kręgosłupa.

Dla rozwoju płodu groźny może być również niedobór witaminy A. Należy jednak suplementować jedynie witaminę A pochodzącą z karotenów. Jeśli będzie pochodziła ona z retinolu, to może dojść do działań niepożądanych. Aby ich uniknąć, zaleca się również wyeliminowanie z diety wątróbki.

Przed ciążą istotna jest również suplementacja witaminy D. Ludzki organizm potrafi produkować ją sam dzięki światłu słonecznemu, dlatego od marca do września zaleca się codzienne przebywanie na słońcu przynajmniej przez 15 minut. Skóra w tym czasie nie może być posmarowana kremem z filtrem. W pozostałych miesiącach należy suplementować witaminę D.

Dla prawidłowego rozwoju oczu, układu nerwowego i immunologicznego dziecka ważne są kwasy omega-3. Jego świetnym źródłem są ryby, owoce morza oraz olej lniany. Jeśli jednak nie dostarczamy sobie wystarczającej ilości kwasu omega-3 za pomocą posiłków, to warto zacząć przyjmować suplementy przynajmniej 3 miesiące przed ciążą.

O suplementację musi zadbać również przyszły ojciec. Powinien on nie dopuścić do niedoborów kwasu foliowego, witaminy E, D i C, prowitaminy A oraz cynku i selenu. Mężczyzna powinien również stosować się do zasad diety tak samo, jak jego partnerka.

Oceń ten post
Oceń ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nasi partnerzy