Przygotowanie do ciąży. Jak przygotować się do ciąży? prekoncepcja.pl

Przygotowanie do ciąży

Aktualizacja 17 kwietnia 2018 r.

Chcesz niedługo zostać mamą? Pamiętaj, żeby odpowiednio przygotować się do ciąży. Przynajmniej 3 miesiące przed planowaną ciążą powinnaś zadbać o odpowiednią wagę ciała i zdrowy styl życia, przeprowadzić odpowiednie badania i szczepienia, a także rozpocząć suplementację kwasu foliowego.

Przygotowanie do ciąży to zdrowy styl życia

Twoje dieta powinna być zbilansowana, czyli dostarczać organizmowi wszystkich składników odżywczych, witamin i minerałów. Nie zapominaj o aktywności fizycznej przed ciążą i w jej trakcie (jeśli nie ma przeciwwskazań) – umożliwi zachowanie organizmu w dobrej kondycji, ułatwi poród dziecka, a po ciąży – powrót do formy.

Zachodząc w ciążę powinnaś mieć uregulowaną wagę. Pamiętaj, że nadwaga w ciąży sprzyja pojawieniu się cukrzycy ciążowej i nadciśnienia. Może również powodować komplikacje podczas porodu (np. poród przedwczesny). Niedowaga przed ciążą może natomiast zahamować owulację i być przyczyną problemów z poczęciem dziecka.

Przygotowanie do ciąży – badania i szczepienia

Przeprowadzenie kompleksowych badań przed rozpoczęciem starań o dziecko pozwala sprawdzić, czy jesteś całkowicie zdrowa i czy nie występują u Ciebie schorzenia, które mogłyby negatywnie wpłynąć na rozwijające się dziecko.

Warto wykonać m.in. morfologię krwi, badanie biochemiczne krwi (cholesterol, glukoza, poziom białka etc.), oznaczenie WR, badanie moczu i badania hormonalne.

Ginekolog wykonuje również USG jamy brzusznej i cytologię. Powinnaś zrealizować także test na obecność przeciwciał przeciwróżyczkowych, a przy ujemnym wyniku – zaszczepić się przeciwko różyczce. Drugim szczepieniem jest to przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B.

Przygotowanie do ciąży – suplementacja kwasu foliowego

Ta witamina jest niezbędna szczególnie w pierwszych tygodniach ciąży, dlatego suplementację powinnaś rozpocząć minimum 3 miesiące wcześniej. Tylko wtedy będziesz mieć pewność, że dostarczysz dziecku jej odpowiednią ilość.

Pamiętaj, że niedobory kwasu foliowego mogą przyczynić się do powstania wad cewy nerwowej (m.in. rozszczep kręgosłupa czy bezmózgowie) i zespołu Downa.

Zanim rozpoczniesz suplementację, możesz wykonać badanie wariantu C677T/A1298C genu MTHFRZaburza on wchłanianie „zwykłego” kwasu foliowego. Jak podaje Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników u pacjentek z polimorfizmami genu MTHFR bardziej skuteczna jest suplementacja aktywnym kwasem foliowym w porównaniu ze zwykłym [1].

Wynik testu pomoże lekarzowi dobrać odpowiednią dla Ciebie formę i dawkę tej witaminy. Zaburzenia przyswajania kwasu foliowego dotyczą wielu kobiet – według danych Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego obniżona aktywność reduktazy metylenotetrahydrofolianowej MTHFR występuje nawet u co drugiej kobiety.

Źródła:

[1] D. Bomba-Opoń, L. Hirnle, J. Kalinka, A. Seremak-Mrozikiewicz: Suplementacja folianów w okresie przedkoncepcyjnym, w ciąży i połogu. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Ginekologia i Perinatologia Praktyczna 2017 tom 2, nr 5, s. 213.

Przygotowanie do ciąży
5 (100%) 1 vote[s]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Nasi partnerzy